Pédagogique

Livre: Le cheminement de novice à expert et les programmes professionnalisants

En retournant explorer les volumes de la série de livres Innovation and Change in Professional Education, j’ai découvert deux ouvrages que je n’avais pas remarqué la première fois que je m’étais intéressé à cette série. En voici un, qui n’est malheureusement pas disponible gratuitement avec nos abonnements institutionnels :-(. Professional Learning: Gaps and Transitions on the Way from Novice to Expert.

Comparé à d’autres ouvrages portant sur le même thème qui présentent surtout des études de cas de programmes professionnalisants, celui-ci semble plutôt aborder la question sous l’angle de théories et de modèles, à quelques exceptions près.

Voici un extrait de la table des matières (je n’ai conservé que les titres de section et de chapitres).

Part 1: Introduction

  • Introduction: On The Long Way From Novice To Expert And How Travelling Changes The Traveller

Part 2: Initial Education: Acquiring Knowledge To Become An Expert

  • The Role Of Experience In Professional Training And Development Of Psychological Counsellors
  • The Case Of Plant Identification In Biology: When Is A Rose A Rose?
  • Overcoming Problems Of Knowledge Application And Transfer

Part 3: Gaps And Transitions: Accumulating Experience To Become A Professional

  • Does Practice Make Perfect?
  • Fostering Managerial Problem-Solving
  • From Theory To Practice In Medical Education
  • Embedding And Immersion As Key Strategies In Learning To Teach

Part 4: Workplace And Organisation: Enculturation To Become An Expert Professional

  • Teaching Expertise
  • Professional Learning: Deliberate Attempts At Developing Expertise
  • Learning Professionals: Towards An Integrated Model
  • From Individual Cognition To Communities Of Practice
  • Competence-Supporting Working Conditions
  • Network Ties, Cognitive Centrality, And Team Interaction Within A Telecommunication Company

Une belle lecture en perspective.

Source

Professional Learning: Gaps and Transitions on the Way from Novice to Expert. (2004).  (Henny P. A.  Boshuizen, Rainer Bromme, & Hans Gruber Eds.): Springer Netherlands. DOI : 10.1007/1-4020-2094-5

Des biais sexistes dans les intelligences artificielles?
Livre : Apprendre à être professionnel
+ posts

À propos de l'auteur

Laisser un commentaire