Pédagogique Technologique

Une commission pour étudier l’impact de l’intelligence artificielle

J’ai pris connaissance d’un récent rapport produit par un comité du gouvernement au Royaume-Uni qui exhorte ses décideurs à prendre position sur la place de l’intelligence artificielle dans une nouvelle politique numérique.  Au moment du dépôt du rapport, la présidente intérimaire du Commons Select Comittee, la docteure Tanias Mathias, a mentionné que le gouvernement anglais doit être prêt à soutenir le système d’éducation à mieux préparer la main d’œuvre de demain pour occuper de nouveaux emplois et s’adapter aux changements qui se pointent à l’horizon:

“Concerns about machines ‘taking jobs’ and eliminating the need for human labour have persisted for centuries. Nevertheless it is conceivable that we will see AI technology creating new jobs over the coming decades while at the same time displacing others. Since we cannot yet foresee exactly how these changes will play out, we must respond with a readiness to re-skill and up-skill.

This requires a commitment by the Government to ensure that our education and training systems are flexible, so that they can adapt as opportunities and demands on the workforce change. It is disappointing that the Government has still not published its Digital Strategy and set out its plans for equipping the future workforce with the digital skills we will need [NDLR: notre emphase].”

Dans une section abordant plus spécifiquement les préoccupations du comité en lien avec l’éducation et le développement des compétences des futurs travailleurs, des intervenants incluant la professeure Rose Luckin du UCL Institute of Education, suggèrent de mettre plus d’effort à promouvoir l’apprentissage de la créativité, de l’idéation, du jugement, des compétences inter-relationnelles, tous difficiles à automatiser:

Professor Luckin stressed that the structure, focus and delivery of the UK’s education system needed to evolve, in order to prepare students for a future where robotics and AI were commonplace. She explained that, currently, the “very things on which we focus our education system are the routine cognitive skills that are the easiest to automate” Future Advocacy suggested that the education system should be adapted to “focus on things that machines will be less good at for longer” such as “creativity, ideation, judgement, inter-personal skills”.

À lire!

Sources:
Humans need new skills for post-AI world, say MPs. BBC News, 12 octobre 2016.
Governement thinking on AI and robotics need reboot.  Commons Select Commitee, 12 octobre 2016.

"Établissement certifié numérique": vers des programmes de Grandes Écoles entièrement offerts à distance
Appel de textes pour un livre sur le métier de professeur

Marc Couture