Vers le Storytelling Social…

Vladim Lavrusik de Mashable a proposé le 20 décembre dernier ses 10 Predictions for the News Media in 2011.

1. Leaks and Journalism: A New Kind of Media Entity
2. More Media Mergers and Acquisitions
3. Tablet-Only and Mobile-First News Companies
4. Location-Based News Consumption
5. Social vs. Search (« In 2010, we saw social media usage continue to surge globallyFacebook alone gets 25% of all U.S. pageviews and roughly 10% of Internet visits »)
6. The Death of the ‘Foreign Correspondent’
7. The Syndication Standard and the Ultimate Curators
8. Social Storytelling Becomes Reality
9. News Organizations Get Smarter With Social Media
10. The Rise of Interactive TV

C’est la prédiction no.8 qui me semble la plus intéressante (et reliée à mon axe de veille):

« In 2010, we saw social content get weaved into storytelling, in some cases to tell the whole story and in other cases to contextualize news events with curation tools such as Storify. We also saw the rise of social news readers, such as Flipboard and Pulse mobile apps and others.

In 2011, we’ll not only see social curation as part of storytelling, but we’ll see social and technology companies getting involved in the content creation and curation business, helping to find the signal in the noise of information.

We’ve already heard that YouTube is in talks to buy a video production company, but it wouldn’t be a surprise for the likes of Twitter orFacebook to play a more pivotal role in harnessing its data to present relevant news and content to its users. What if Facebook had a news landing page of the trending news content that users are discussing? Or if Twitter filtered its content to bring you the most relevant and curated tweets around news events? »

La « mise en récit » a toujours été une façon efficace de donner du sens à une suite d’expériences pas toujours reliées au premier abord.  Si des outils effectuent cette mise en récit de manière plus ou moins automatisée, si ces outils générent des histoires à partir d’expériences d’utilisateurs avant de les redonner à une communauté, il devient urgent d’enseigner les mécanismes sous-jacent à la « mise en récit » dans le cadre de formations critiques.

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La « paresse sociale » dans le travail d’équipe

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