Nouveaux modèles de formation supérieure américains: des universités sans profs ou des profs sans universités

Dans un texte d’opinion paru dans le Times Higher Ed, le professeur Steven Ward, sociologue à la Western Connecticut State University, présente à ses confrères britanniques sa vision de deux nouveaux modèles de formation universitaire américains, soit en ses mots:  « higher education with no professors, only competencies, and higher education with no universities, only professors »

Le premier modèle est connu des lecteurs de L’éveilleur, il s’agit de l’apprentissage axé sur les compétences (ou competency-based learning) dont Ward souligne la popularité, tout en mentionnant qu’il est soutenu par de puissantes fondations comme Gates et Lumina.  Voici en quels termes il présente son fonctionnement (on pense comprendre qu’il n’y croit pas beaucoup…):

« …Students progress through low-cost courses by showing mastery of a set of “competencies”, such as “can use logic, reasoning, and analysis to address a business problem”. Teams of administrative educrats oversee groups of low-paid “course mentors” (Western Governors’ term for teachers) who define course and programme competencies, map these competencies and guide “education pioneers” (students, in Capella newspeak) towards achievement. Testing specialists or edumetricians then step in to oversee the students’ fulfilment of these competencies on their way to a final credentialisation (aka graduation). » (Ward, 2014)

Encore plus intéressant pour nous, Ward fait la comparaison avec un nouveau modèle associé à une firme de Burlington au Vermont appelée Oplerno.  Elle vient d’obtenir l’approbation d’offrir des crédits universitaires de la Vermont State Board of Education et vise cet automne de devenir une institution émettrice de diplômes à part entière au sein de cet état.

« Oplerno seeks to bring the Privatdozent into the electronic age by allowing professors to keep about 80 per cent of the tuition fees from their online courses and to retain complete control over the intellectual property found in their course design and presentation. Student fees will be somewhere between $500 and $1,500 (£300-£900) per student per course. Academics will develop their own courses and teach their own online classes of about 25 students. Rather than the severely underpaid roaming part-time adjunct or lecturer teaching courses at a reduced rate prescribed by the university, academics will be able to determine their own courses and set their own rate per student per course. » (Ward, 2014, nos emphases)

Le fondateur d’Oplerno, Robert Skiff, aurait affirmé que plus de 80 universitaires auraient accepté de développer des cours en sciences, sciences humaines et sciences sociales pour sa firme.  Il pourrait s’agir d’un modèle prisé de redevances sur la formation en ligne en ces temps d’incertitudes économiques:  « In contrast to the competency model that does away with the faculty, this approach preserves the professoriate but dispenses with the university and a large portion of the buildings and administrators attached to it. » (Ward, 2014)

Source: Ward, Steven, « The professor-less university », Times Higher Education, 28 août 2014

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