Pédagogique Point chaud / en émergence Technologique

Semester Online chez 2U : un nouveau joueur dans la formation en ligne américaine

Un consortium de dix universités offrira des cours en ligne sur une plateforme technologique commune, celle d’une compagnie nommée 2U (anciennement 2tor).  Ces universités sont :

• Brandeis University,
  • Duke University,
  • Emory University,
  • Northwestern University,
  • University of North Carolina at Chapel Hill,
  • University of Notre Dame,
  • University of Rochester,
  • Vanderbilt University,
  • Wake Forest University
  • Washington University in St. Louis.

Bien que les cours ne seront pas des MOOC, seront payants et crédités, l’initiative survient dans la foulée du positionnement actuel de plusieurs grands groupes d’institutions américaines en lien avec le marché de la formation à distance.  Il semble que les cours des institutions membres de ce groupe seront reconnus entre les différentes universités du consortium.  L’initiative se nomme Semester Online, ce qui fait dire à Steve Kolowich du Inside Higher Ed :

« Several of 2U’s institutional partners say they expect their own students to take online courses from other universities in the consortium — particularly if the timing of an offering does not jibe with a student’s own schedule. The official name for the consortium is Semester Online, which emphasizes the parallels to study-abroad programs. Students “will be able to work, travel, participate in off-campus research programs or manage personal commitments that in the past would have meant putting their studies on hold,” says a news release. » [mon emphase]

Plutôt que d’aller se former à l’étranger, on ira en ligne…

Kolowich indique par ailleurs que les institutions partenaires du consortium sont particulièrement intéressées par les données massives que la plateforme leur fournira dans l’esprit des learning analytics et à l’instar de EdX.

« One way many institutions are planning to use the consortium is as a research project. Keith E. Whitfield, the vice provost for academic affairs at Duke, has been appointed to head a new task force on assessing the university’s new online ventures — including both the 2U courses and the MOOCs that Duke is offering through Coursera.

The mouse-click data logged by 2U’s online platform will generate rich data sets from which Duke’s task force — which draws heavily from Whitfield’s own psychology and neuroscience department — hopes to learn more than the university ever has about how its students learn, according to the vice provost. »

Sources :

Bates, Tony, « U.S. ‘quality’ consortium to offer online credit courses », Online Learning and Distance Education Resources, 16 novembre 2012.

Kolowich, Steve, « Elite online courses for cash and credit », Inside Higher Education, 16 novembre 2012.

Mort virtuelle permanente dans les jeux: plus de réalisme ou moins d'opportunités d'apprendre?
Pourquoi les professeurs doivent aussi être des conteurs ?

Jean-Sébastien Dubé