Compétitive Cycles supérieurs Point chaud / en émergence Technologique

Interne : Une nouvelle maîtrise en gestion des connaissances et réseaux : pour mieux outiller les professionnels de tous horizons

Sonia Morin m’a mise sur la piste d’un projet de création d’un nouveau programme de maîtrise (“Master’s in Knowledge and Networks”) à l’Université Duke.  L’université a proposé un défi de taille à l’équipe de Cathy Davidson, professeure d’études interdisciplinaires régulièrement évoquée dans L’Éveilleur et à qui Jean-Sébastien a déjà consacré un billet . Ils ont eu à repenser ce que devrait être une formation aux études supérieures qui tiendrait compte de la réalité professionnelle dans laquelle évoluent les diplômés : le constant besoin de s’adapter à une réalité changeante, l’omniprésence – et la surabondance – d’informations, la place des réseaux et des communautés d’échanges et de partage de connaissances.

Le résultat de leurs réflexions prend la forme d’une maîtrise qui étonne par son audace. La présentation même du nouveau programme repose sur une critique sévère du système éducatif qu’on décrit à mots à peine couverts comme dépassé, trop compartimenté par discipline et peu adapté à la réalité actuelle. Ainsi. dans un communiqué annonçant une présentation publique du projet, elle y va de cette explication :

“Our current reward system in K-20 education is based on individual achievement in specific academic disciplines. The digital age requires collaborative thinking, creativity, innovation, and flexibility. In short, our current educational system does a good job of preparing students for the twentieth century rather than the one in which we’re currently living.

Solution: The Masters in Knowledge and Networks is the first program at any research university to radically reconceive the basics of how we learn. This is a transformed re-professional education designed for the needs and opportunities of the twenty-first century.”

Sur son blogue, Cathy Davidson pousse encore plus loin la critique à l’égard de la formation universitaire en expliquant l’étiquette de « re-professional » qui a été accolée au nouveau programme:

“We’re calling it “Re-Professional” because it reconceives a professional education for the digitial age–deep and also practical, humanistic and also technological, where issues such as assessment (which govern so much of modern life and modern work) are reinvisioned for a digital age. If you are in a profession, this helps re-educate you. If you went through normal education, you probably need different preparation for the professions of the future (or, for that matter, the present).”

La version préliminaire du document de présentation du programme en révèle plus sur le projet. On y constate notamment que l’inventaire des objectifs visés par le programme est à la fois ambitieux et étonnament concret dans son libellé.  On y constate l’importance accordée aux compétences informationnelles.

(…) the MA in Knowledge and Networks will provide students an intellectual toolkit that helps to develop the skills necessary to adapt to and even anticipate changes in a rapidly shifting world. (…) this list includes a range of skills and meta-skills that will be addressed throughout the MAKN:

  • Attention: What are the new ways that we pay attention in a digital era? How do we need to change our concepts and practices of attention for a new era? How do we learn and practice new forms of attention in a digital age?
  • Participation: How do we encourage meaningful interaction and participation? What is its purpose on a cultural, social, or civic level?
  • Collaboration: Collaboration can simply reconfirm consensus, acting more as peer pressure than a lever to truly original thinking. HASTAC has cultivated the methodology of “collaboration by difference” to inspire meaningful ways of working together.
  • Network awareness: How we both thrive as creative individuals and understand our contribution within a network of others? How do you gain a sense of what that extended network is and what it can do?
  • Global Consciousness: How does the World Wide Web change our responsibilities in and to the world we live in?
  • Civic Responsibility: How we can be good citizens of the Internet when we are off line, working towards real goals in our communities and using the community practices of sharing, customizing, and contributing online towards responsible civic action off line?
  • Design: How is information conveyed differently, effectively, and beautifully in diverse digital forms? How do we understand and practice the elements of good design as part of our communication and interactive practices?
  • Narrative, Storytelling: How do narrative elements shape the information we wish to convey, helping it to have force in a world of competing information?
  • Procedural Literacy: What are the new tactics and strategies of interactive games, where the multimedia narrative forms changes because of our success or failure?
  • Critical consumption of information: Without a filter (editors, experts, and professionals), much information on the Internet can be inaccurate, deceptive, or inadequate. How do we learn to be critical? What are the standards of credibility?
  • Digital Divides, Digital Participation: What divisions still remain in digital culture? Who is included and who excluded? How do basic aspects of economics and culture dictate not only who participates in the digital age but how we participate?
  • Ethics: What are the new moral imperatives of our interconnected age?
  • Advocacy: How do we turn collaborative, procedural thinking on line into activism in the real world?
  • Preservation: What are the requirements for preserving the digital world we are creating? Paper lasts. Platforms change.
  • Sustainability: What are the metrics for sustainability in a world where we live on more kilowatts than ever before? How do we protect the environment in a plugged-in era?
  • Learning, Unlearning, and Relearning: Alvin Toffler has said that, in the rapidly changing world of the twenty-first century, the most important skill anyone can have is the ability to stop in one’s tracks, see what isn’t working, and then find ways to unlearn old patterns and relearn how to learn.

Au chapitre des modalités pédagogiques adoptées pour y arriver, le document de présentation évoque un plan individualisé de formation développé par les nouveaux étudiants, des travaux pratiques en entreprise/organisations et prenant la forme de prototypes (publics) plutôt que de travaux de recherche écrits, ainsi qu’un atelier terminal visant à faciliter l’insertion professionnelle des finissants.

À noter que cette version préliminaire du document de présentation du programme est disponible en ligne dans un format qui rend également publics les commentaires des lecteurs On y trouve là un complément d’informations fort enrichissant, à savoir comment une telle proposition est reçue et interprétée par d’autres acteurs du milieu universitaire que ceux ayant directement participé à son développement.

Sources:

Cathy Davidson, “Towards a “Re-Professional” (sic) Education“,Cat in the Stack – Cathy Davidson’s Blog,  2 octobre 2010.

Cathy Davidson, « Master’s in Knowledge and Networks, Tomorrow at Tech Tuesdays”, 29 novembre 2010

Proposal – MA in Knowledge and Networks, Brouillon – version révisée du 1er octobre 2010

Miser sur des formations courtes: un rapport américain démontre la valeur des certificats
La formation à distance à la suite de séismes
+ posts

À propos de l'auteur

Catherine Vallières

1 commentaire

  • Il serait intéressant de présenter ce nouveau progrmme à l’équipe ped et de faire un parallèle avec les développements de programmes que nous soutenons au SSF. Qu’en penses-tu ?

Laisser un commentaire