L’article de Bloomberg mentionnant que le Massachusetts Institute of Technology (MIT) était disposé à réexaminer la durée des études provient en fait d’un important rapport interne élaboré depuis 18 mois et qui a été rendu public lundi le 4 août 2014. Dans les 213 pages du rapport final de la Institute-wide Task Force on the Future of MIT Education, 16 recommandations visent à expérimenter comment la prestigieuse institution est appelée à redéfinir son enseignement pour les années 2020 et suivantes. Pour le recteur du MIT:
« The past few years have brought mounting evidence that higher education stands at a crossroads. As with any disruptive technology, MOOCs have been viewed with enthusiasm in many quarters and skepticism in some. However, the underlying facts are inarguable: that the rising cost of education, combined with the transformative potential of online teaching and learning technologies, presents a long-term challenge that no university can afford to ignore. » (Reif, 2014)
En lien avec l’innovation pédagogique, le groupe de travail institutionnel recommande:
- look to its four existing freshman learning communities — the Experimental Study Group, Concourse, Media Arts and Sciences, and Terrascope — as possible models for further experimentation in the value of smaller communities of students in fostering learning; [maker culture?]
- use online and blended learning to strengthen teaching of communications, which the Task Force notes is an area in which MIT lags behind peer institutions;
- create an Undergraduate Service Opportunities Program, mirroring the well-established Undergraduate Research Opportunities Program, to encourage students to work on serious issues that challenge society; [apprentissage par le service à la communauté?] and
- explore online and blending learning models to improve access to the graduate curriculum — including the availability of online, on-demand modules for students wishing to access discrete areas of knowledge. (Bradt, 2014)
Ce qui frappe le plus l’imagination, c’est sans doute la conclusion que l’enseignement pourrait être dispensé sous forme de courts modules plutôt que de cours, particulièrement dans le cas de l’enseignement en ligne, mais possiblement aussi en présentiel. Selon Sanjay Sarma, un des co-directeurs du groupe de travail: « “Imagine a project-based class where the students take the whole semester to build something but consume three out of five modules to get credit.” » (Young, 2014) La logique est celle de
l’« unbundling » (dégroupement), dans l’esprit de la consultation ou l’achat en ligne de chansons plutôt que d’albums, d’articles plutôt que de journaux, de chapitres plutôt que de livres.
Cela serait également conforme à la façon dont les gens consomment des MOOC en s’intéressant surtout à certaines sections et des activités particulières. Seuls 5 % complètent les cours, mais un grand nombre explore les formations de MITx. 34 cours présentiels du MIT (principalement en sciences et génie) s’offrent déjà de cette façon. Selon un sondage interne de 2013, 25 % des professeurs et 40 % des étudiants croient que certains contenus bénéficieraient d’une telle approche. Comme en témoigne la citation ci-dessous, nous ne sommes pas bien loin des micro-certifications dont nous vous entretenons sur ce blogue depuis quelques temps:
« As an extension of this focus on modular learning, the Task Force recommends that MIT proceed with consideration of the types of certification that can be supported by MITx and edX, developing pricing strategies and revenue-sharing arrangements for these credentials.
“Increasingly, employers are focusing on certifying an employee’s or potential employee’s competencies rather than relying on his or her formal degree,” the report says. “These new ways of thinking about certification tie in with the opportunities created by MITx.” » (Bradt, 2014)
Une telle modularisation favoriserait aussi la formation hybride, voire même la sous-traitance des contenus de cours du MIT…
« The Task Force notes that educational modules could be shared not only among MIT’s own departments and schools, but also across institutions. For this reason, its report recommends that MIT explore options for developing a “module repository” for storing and sharing these materials… […] …partnerships with other institutions to encourage blended learning using MITx content… » (Bradt, 2014)
D’autres domaines d’exploration pédagogique évoqués dans le rapport incluent davantage d’apprentissage par projets, de nouvelles approches pour l’évaluation des étudiants, le développement de jeux sérieux (« the role that game-based learning can play »), l’utilisation de problèmes globaux pour stimuler l’engagement de membres de la communauté MIT à l’international et une plus grande diversité dans le recrutement. (Bradt, 2014)
Enfin, une des recommandations du groupe de travail institutionnel a été peu mentionnée dans les divers articles que nous avons consultés, mais elle nous semble importante. Il s’agit de la création d’un groupe de travail sur les espaces de vie et d’apprentissage (recommandation 15, p. 28):
« The Task Force can envision academic villages that provide environments for enhanced interactions to occur both inside and outside of the classroom and laboratory settings. The Task Force can also imagine a system of maker spaces strategically located around campus, further enhancing the experiential learning so integral to an MIT education. These maker spaces would complement the state-of-the-art maker space facility now being planned to support innovation and entrepreneurship activities. » [MIT, 2014, nos emphases]
Le rapport sera maintenant discuté au sein de la communauté du MIT: « It remains to be seen whether MIT adopts any of the ideas and recommendations in the report […]. An open-comment period is now beginning, after which leaders will decide whether or not to adopt a more unbundled curriculum. » (Young, 2014)
Rappelons en terminant qu’en 2012, Sir John Daniel – un observateur de longue date de la formation à distance – estimait qu’il fallait garder à l’oeil le MIT dont la stratégie FAD était réfléchie et cohérente depuis une quinzaine d’années (contrairement à d’autres joueurs)…
Sources:
Bradt, Steve, « The future of MIT education looks more global, modular, and flexible », MIT News, 4 août 2014.
Institute-wide Task Force on the Future of MIT Education, Final Report, Massachusetts Institute of Technology, 28 juillet 2014,p. 28 (213 p.)
Reif, L. Rafael, « Letter regarding the final report of the Institute-wide Task Force on the Future of MIT Education », News Office, 4 août 2014
Young, Jeffrey R., « Are Courses Outdated? MIT Considers Offering ‘Modules’ Instead », Wired Campus – The Chronicle of Higher Education, 5 août 2014