Pédagogique

Pour motiver les élèves: « Warmth, respect and trust »

Quelle surprise! Du News Bureau de l’Université du Missouri:  « Relationships Improve Student Success » http://munews.missouri.edu/news-releases/2009/0629-bergin-student-attachment.php  L’étude approfondit néanmoins ce qui semble évident… Et propose d’offrir des relations de qualité aux étudiants parce que, d’un point de vue économique (!), c’est un bon facteur de lutte contre le décrochage.

« When students are underachieving, school policymakers often examine class size, curriculum and funding, but University of Missouri researchers suggest establishing relationships may be a powerful and less expensive way to improve students’ success. » (mon emphase)

“To be effective, teachers must connect with and care for children with warmth, respect and trust. In addition, it is important for schools to make children feel secure and valued, which can liberate them to take on intellectual and social challenges and explore new ideas.” (David Bergin, professeur de psychologie éducative et co-auteur de l’étude)

L’article original de Christi et David Bergin, intitulé « Attachment in the Classroom » et publié dans Education Psychology Review  peut être consulté ici.

Un atelier sur le plagiat électronique cet automne à l’UQTR
La supervision pédagogique en enseignement de l'éducation physique

Jean-Sébastien Dubé