La fonction professorale centrée sur l’enseignement : un moyen qui nuit à la valorisation de l’enseignement supérieur?

C’est la thèse que défend Bruce Macfarlane, professeur à la Faculté d’éducation de l’Université de Hong Kong dans son article « Prizes, pedagogic research and teaching professors: lowering the status of teaching and learning through bifurcation », paru dans Teaching in Higher Education le 17 janvier 2011.

Entre autres choses, Macfarlane rapporte qu’à la University College of Dublin (UCD), un peu à l’instar de la University of Queensland, le titre de professeur peut être accordé sur la base de contributions based on achievements in teaching and learning (and academic leadership). Promotion to professor on the basis of teaching and learning depends, according to their criteria, primarily on ‘externally validated evidence of outstanding performance as a University teacher’ (UCD 2008, ii).  The criteria, of course, goes on to list a ‘sustained, high-quality contribution to the SoTL and/or pedagogic innovation in their discipline’ (UCD 2008, x).

L’article remet en question la « nouvelle » fonction professorale centrée sur l’enseignement mais aussi les prix, et la recherche en pédagogie universitaire.   Son analyse soulève de très bonnes questions, même si le propos est parfois cinglant, sur le SoTL.

La vraie question, selon Macfarlane est « Que signifie être professeur d’université ? ».  Sa réponse est la suivante : What matters is not what someone specialises in but whether they have achieved the status and recognition, which corresponds with being a professor. The relevant question is simply, are they a distinguished authority in their field?  This is what it means to be a professor.

Source :
Macfarlane, Bruce(2011) ‘Prizes, pedagogic research and teaching professors: lowering the status of teaching and learning through bifurcation’, Teaching in Higher Education, 16: 1, 127 — 130.  URL: http://dx.doi.org/10.1080/13562517.2011.530756

University College Dublin. 2008. Promotion to professor: Internal promotion pathway 4B.  http://www.ucd.ie/hr/t4cms/procedures_professor_%204b.pdf (consulté le 13 juin 2011).

À quoi ressemble la bulle en éducation ?
Fonction professorale centrée sur l’enseignement à la University of Queensland : 2 ans plus tard

Exprimez-vous !

*