Point chaud / en émergence Technologique

Étude sur les risques des réseaux sociaux : les adolescents ne s’en font pas

Trouvée sur le site PédagoTIC de Patrick Giroux, une étude de l’Université Monash à Victoria, en Australie, menée sur des adolescents et qui démontre une fois de plus – si cela était nécessaire – l’urgence de former les jeunes à l’utilisation judicieuse des réseaux sociaux.  Extraits de la dépêche annoncant l’étude:

« While 48.8 per cent of students feel there was some element of risk, more than one quarter (28.3 per cent) believe social networking sites are safe. Moreover, 19.6 per cent of students are indifferent about risk, essentially reporting the degree of risk was irrelevant to them as social networking is ‘just what everyone does’. »

« A minority of students (13.8 per cent) were concerned about security risks, such as identity theft. A very small group of students identified concerns relating to privacy or unwelcome disclosure of data. »

« This Report and its accompanying Educational Resource is the culmination of an 18 month project which collected survey and interview data from 17 school communities across Victoria totalling over 1000 school students (years 7-10), 200 school teachers and 49 parents. The authors also conducted a comprehensive review of the literature, SNS Terms of Service (ToS), and the Australian and International regulatory environment. »

Au Festival SXSW, peu de neuf en ludification
Entrevue de James Paul Gee par Henry Jenkins