Point chaud / en émergence Tendances sociétales

Les conséquences sociales de l’accumulation de tares universitaires

Texte éditorial plutôt déprimant de Christian Smith, professeur de sociologie à l’Université Notre Dame.  L’auteur présente une liste de doléances de tout ce qui va mal dans le milieu académique, de l’argent qui corrompt tout à la course pour le prestige des classements, en passant par le “publish or perish“, la médiocrité ambiante et les menaces à la liberté d’expression…  Il nous semble qu’il mélange plusieurs choses et fait différents amalgames, sans compter qu’il pleure une université qui n’existe peut-être plus…  Pour lui, toutes ces tares ne sont que des foutaises (BS pour Bullshit).

Ce qui nous semble plus intéressant, c’est lorsqu’il analyse les conséquences sociales de telles dérives:

Ideas and their accompanying practices have consequences. What is formed in colleges and universities over decades shows up for better or worse in the character and quality of our public servants, political campaigns, public-policy debates, citizen participation, social capital, media programming, lower school education, consumer preferences, business ethics, entertainments, and much more. And the long-term corrosive effects on politics and culture can also be repaired only over the long term, if ever. There are no quick fixes here. So I do not speak in hyperbole by saying that our accumulated academic BS puts at risk decent civilization itself. […]

Dramatic political polarization, fake news, legislative paralysis, torrents of blatant lies told with impunity, violent radicals in our city streets, scandalous ignorance of large swaths of Americans about the basic facts of our most pressing national problems, some top officials boasting about their sexual harassments and assaults without consequence, international diplomacy conducted through schoolyard taunting and self-contradictory tweets, and the growing frustration and increasingly desperate rage of large sectors of ordinary Americans: These are exactly what develop when even the “educated” citizens of a country are for too many decades not educated well, and when the institutional centers of enlightened learning and debate become havens of ideology, intimidation, and mission drift. With academe in this condition, what hope can we have for the exercise of important social virtues in politics, law, diplomacy, the media, and the marketplace?

Si Smith peut sembler alarmiste et qu’il nous apparaît peu probable que les institutions d’enseignement supérieur soient les seules responsables de la morosité du climat politique et culturel américain actuel, son point de vue remet à l’ordre du jour une question qui me taraude depuis différentes discussions que j’ai avec mes collègues.  Quelle est la responsabilité sociale des universités?  Pour quelle genre de société prépare-t-on les étudiants?  Les institutions de formation supérieure se sentent-elles vraiment redevables face aux autres acteurs sociaux?

Source: Smith, Christian, “Higher Education is Drowning in BS“, The Chronicle of Higher Education, 9 janvier 2018

Ressac sur les cours en ligne obligatoires à l'Université Laval
Interne: HEC Montréal partenaire universitaire du projet SCALE.AI

Jean-Sébastien Dubé