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Candidats sans diplôme universitaire: « Employeurs, gardez l’esprit ouvert »

C’est ce que recommande Mandy Gilbert, PDG d’une agence de recrutement torontoise, dans un article du Financial Post dans un article qui s’adresse clairement aux cadres et aux responsables en ressources humaines.  Elle explique que plusieurs jeunes Y (ou Z) choisissent de ne plus aller à l’université, notamment dans les filières technologiques et créatives.  Ils préfèrent obtenir des habiletés concrètes qu’ils peuvent immédiatement mettre en pratique sur le marché de l’emploi.  Mme Gilbert suggère donc aux employeurs de passer tout de même ces jeunes en entrevue, malgré leur absence de diplôme traditionnel, et de demander à voir leurs portfolios.  Par exemple, certains candidats pourraient se présenter avec des certifications issues de MOOC ou avec des badges:

« My advice is to be open-minded when you review millennial resumés. While there is still tremendous value in a university or college degree, employers need to be receptive to applicants who may not have followed a traditional academic path. In some cases, that means taking time to interview college graduates, even when your organization-wide prerequisite might be a Bachelor of Arts degree from a university. […]

Even alternative educational platforms such as Coursera are becoming popular and are gaining acceptance among more open-minded hiring managers. The website allows students to take free online courses from leading universities around the world. In the past, HR professionals would have dismissed a resumé featuring online courses or degrees, but not anymore. In an era when not every professional has the time or money to attend formal college or university courses, tools such as Coursera are becoming a viable alternative. That’s especially true for millennials who have been raised in online learning environments and consider a Web-based education to be as valuable as one delivered in a lecture hall.

To compete in today’s fast-paced business environment, leaders must help their HR departments and hiring managers broaden the perception of what it means to obtain a useful and meaningful education. That means taking the time to fairly assess the validity of the courses the applicant has taken, as well as the institutions (online or off) at which they’ve studied. It also makes sense to require these candidates to bring a portfolio (particularly for marketing, creative or technology professionals) that showcases the skills and ideas they can bring to the table. » (Gilbert, 2015)

Les remarques de Mme Gilbert vont dans le même sens que divers articles que nous citions ces derniers temps sur L’éveilleur:

  1. Les employeurs ne sont plus disposés à payer pour la formation de leurs employés, mais souhaitent qu’ils soient immédiatement productifs à l’embauche (Un autre son de cloche quant à la professionnalisation des formations…)
  2. Certains employeurs préfèrent monter des formations sur mesure avec des fournisseurs privés (Microcertification et portfolios: plus qu’une mode… une menace?) pour que les employés soient adaptés à leurs besoins.

Source: Gilbert, Mandy, « Why millennials are ditching university, and what it means for the workplace », Financial Post, 21 août 2015

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Jean-Sébastien Dubé

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