Cycles supérieurs Point chaud / en émergence

Un congrès international sur l’intégrité scientifique

Le 4th World Congress on Research Integrity (WCRI) se tiendra à Rio de Janeiro, du 31 mai au 3 juin 2015. Dans le programme du 4th WCRI, on note la participation de nombreux pays. Du Canada, on y retrouve les participants suivants :

• Focus Track: Improving research systems: The role of funders (Moderator: Susan Zimmerman, Secretariat on Responsible Conduct of Research, Canada)
  • Challenges in promoting the responsible conduct of research: Perspectives of public funders (Presenter: Susan Zimmerman, Secretariat on Responsible Conduct of Research, Canada)
  • From integrity to unity: How research integrity guidance differs across universities in Europe (Presenter: Noémie Aubert Bonn, McGill University, Canada / Co-authors: Kris Dierickx and Simon Godecharle, all: KULeuven, Belgium)
  • Why Socrates never charged a fee: Factors contributing to challenges for research integrity and publication ethics (Presenter: Deborah Poff, Brandon University, Canada)
  • What “causes” scientific misconduct?: Testing major hypotheses by comparing corrected and retracted papers (Presenter: Daniele Fanelli, Stanford University, US / Co-authors: Rodrigo Costas, Leiden University, Netherlands; Vincent Larivière, Université de Montréal, Canada)
  • Research integrity and expert panel reports on controversial public issues (Presenter: Constance MacIntosh, Dalhousie Health Law Institute, Canada)
  • Dealing with plagiarism in the connected world: An Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) perspective (Jon Rokne, University of Calgary, Canada)
  • A closer look at authorship and publication ethics of multi- and interdisciplinary teams (Presenter: Lisa Campo – Engelstein, Albany Medical College, US / Co- authors: Zubin Master, Albany Medical College, US; Elise Smith, University of Montreal, Canada; David Resnik, National Institutes of Health, US; Bryn Williams- Jones, University of Montreal, Canada)
  • The will to commercialize: Matters of concern in the cultural economy of return – on – investment research (Presenter: Brian Noble, Dalhousie University, Canada)
  • Instituting a Research Integrity Policy in the Context of Semi-Private – Sector Funding: an Example in the Field of Occupational Health and Safety (Presenter: Paul-Emile Boileau, Institut de Recherche Robert-Sauvé en Santé et en Sécurité du Travail, Canada)
  • The open access ethical paradox in an open government effort (Presenter: Tony Savard, Government of Canada / Agriculture and Agri-Food, Canada)
  • Trust in research: The ethics of knowledge production (Presenter: Garry Gray, University of Victoria, Canada)
  • Research misconduct: Conceptions and policy solutions (Chair: Thomas M. Powers, University of Delaware, US Mark S. Frankel, American Association for the Advancement of Science, US / Tetsuya Tanimoto, University of Tokyo, Japan / Nicholas Steneck, University of Michigan, US / Daniele Fanelli, University of Montréal, Canada / Ragnvald Kalleberg, University of Oslo, Norway / Tajammul Hussein, Commission on Science and Technology for Sustainable Development in the South (COMSATS), Pakistan)
  • Responsible conduct of research: A view from Canada (Presenter: Lynn Penrod, University of Alberta, Canada)
  • The psychological profile of the dishonest scholar (Presenter: Cynthia Fekken, Queen’s University, Canada)

Les actes des WCRI ne sont pas publics, comme je l’ai appris l’an dernier lorsque je les ai demandés. C’est dommage.

Source – Maisonneuve, Hervé. Intégrité scientifique : de bonnes nouvelles, mais quel boulot!Rédaction médicale et scientifique (blogue). 27 avril 2015.

Développement professionnel au PhD : où trouver le temps?
La gestion du droit d’auteur dans le matériel pour les étudiants : la situation en Nouvelle-Zélande

Sonia Morin

Sonia Morin est linguiste de formation et se passionne, entre autres choses, pour les études supérieures, la pédagogie universitaire, l’intégrité et les littératies numériques. Elle aime explorer les angles morts et remettre en question les évidences. Elle est convaincue que le 21e siècle sera éthique ou ne sera pas.