Offrir un « cours d’adieu » aux professeurs qui quittent pour la retraite

Carlton College, une petite institution du Minnesota spécialisée dans les sciences humaines, tente souligner l’apport de ses professeurs qui partent à la retraite en essayant de leur permettre d’enseigner le « cours de leurs rêves » une dernière fois.

« We value it as a way to honor faculty who are retiring, to recognize and celebrate the contribution they have made as teachers as well as scholars, » said Beverly Nagel, college dean. « It provides an opportunity for a faculty member to teach something special that they have felt they could not otherwise fit into their teaching schedule, or to teach a final section of that course or that off-campus program that is a special part of their legacy as teachers. »

« Carleton’s web page on faculty retirement says that faculty who have signed a commitment to retire may teach one “culminating” course, to be negotiated with the dean. It may be a special topics course within the faculty member’s department or program, or an interdisciplinary or team-taught course. Culminating projects, such as a scholarly or creative work, or some kind of service, also are possible. »

Les exemples présentés dans l’article incluent un professeur émérite d’anthropologie qui choisit d’enseigner l' »anthropologie du rire », une archéologue qui demande à redonner son cours d’Évolution humaine avec un collègue pour s’assurer que le cours se perpétue, une professeure d’allemand qui accompagne une dernière fois un voyage d’étude en Autriche.

Source: Flaherty, Colleen, « Swan Song« , Inside Higher Ed, 4 février 2014

Interne: à Laval, une communauté de pratique pour améliorer l'encadrement
Interne: 1000 cours hybrides d'ici 5 ans à l'Université d'Ottawa

Exprimez-vous !

*