Pour les universités en 2014: nouvelles tendances, vieux problèmes et quête de valeur-ajoutée

Le début d’une nouvelle année en veille est l’occasion de faire des bilans et d’examiner plus globalement le secteur de la formation supérieure.  C’est le cas de deux articles du University World News de cette semaine:

Dans « The ongoing and future crisis in higher education« , Roger Y. Chao Jr, doctorant en études internationales et asiatiques de la City University à Hong Kong, compare les difficultés actuelles du secteur universitaire mondial avec celles observées par la Banque Mondiale il y a 20 ans.

En 1994, un rapport intitulé Higher Education: The lessons from experience déplorait le manque de personnel, la détérioration des infrastructures, une sélection inefficace à l’entrée, des taux d’abandon élevés, le déclin de la recherche et des questions d’équité relatives à la massification et au développement des campus.

Policy fixes were advocated, including the diversification of higher education institutions, the development of private institutions, facilitating diversification of funding for public institutions, linking government funding to performance, redefining government’s role in higher education and introducing policies focused on quality and equity.

Après avoir fourni un panorama des problèmes actuels rencontrés par le monde universitaire (compétition internationale, gouvernance, pertinence, difficiles passerelles pour la formation tout au long de la vie, détérioration de la qualité malgré les mécanismes de contrôle, etc.), l’auteur estime que les problèmes de 1994 reviennent encore nous hanter:

Increased competition and commercialisation of higher education has created different standards by which we measure universities’ performances and their contributions to society and-or the economy.

What has been achieved over the past two decades has been an expansion in the number of university graduates and postgraduates, an increase in the educational benchmark required by the labour market, and a deteriorating return on investment in higher education amid rising costs.

[…]

Do we need to continuously increase the already competitive and commercial nature of higher education? And how do we prevent and solve a future crisis in higher education when we have not solved its past crisis? (Chao, 2014)

*****

Par ailleurs, dans « Redefining value in international higher education« , Rahul Choudaha, Ph. D., directeur de la recherche et du développement stratégique chez World Education Services à New York, présente trois tendances qui obligent les universités à justifier de nouveau leur pertinence:

Simply put, for the majority of students, the value of higher education is a function of its immediate employment prospects as opposed to long-term developmental and intangible benefits. This quest for value is especially prevalent in developed economies, where slow economic growth and scarcity of employment prospects fuel scepticism.

[…]

In addition, the confluence of cost and funding pressures, technology-enabled learning innovations and new paradigms of quality and teaching, will further force universities to reassert their value from the students’ perspectives.  (Choudaha, 2014)

1) Baisse du financement public: « Universities are expected to be self-sufficient through increases in tuition fee revenue, which is becoming quite difficult in an environment of declining college enrolment. […] There were negative trends like inability to raise prices, declining enrolment and heightened regulatory and political pressure to keep tuition fees down. »

2) Formations alternatives facilitées par la technologie:  L’auteur pense ici à la flexibilité et aux faibles coûts qu’offrent  les MOOC, mais aussi à la FAD en général: « The learning innovations are continuing where competency-based education seems to be higher education’s ‘next big thing’ and stackable credentials are expected to be ‘game-changers’.  »

3) Nouveaux paradigmes d’assurance-qualité: « There is increasing pressure on accrediting bodies to be “flexible in response to educational innovation” and to let market forces decide innovations in online learning and MOOCs. » On s’inquiète aussi de l’engorgement des carrières universitaires, alors que de nombreux doctorants se retrouvent coincés dans postes de chargés de cours pour plusieurs années.

Qu’elle soit le fait de problèmes anciens ou de tendances récentes, il semble que la question de la plus-value qu’offrent les études universitaires se posera encore davantage en 2014…

Sources:

Chao, Roger Y. Jr, « The ongoing and future crisis in higher education« , Weekly World News, 10 janvier 2014.
Choudaha,Rahul, « Redefining value in international higher education« , Weekly World News, 10 janvier 2014.

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