Snapguide: une application pour créer des tutoriaux

Snapguide est une application web permettant la création en temps réel de petits guides de type «pas à pas», avec photos et vidéos, au moyen de téléphones intelligents ou de tablettes. « Snapguide is a publishing system that lets ordinary people create content that exploits native capabilities of smartphones, much in the same way that the Blogger blogging service or the Twitter social network let anyone exploit the native capabilities of the web. »

Née comme bien d’autres innovations d’un besoin très concret, Snapguide a été imaginée et développée par Daniel Raffel, un chef-cuisinier qui rêvait léger… En fait, Raffel souhaitait pouvoir garder des traces de ses recettes sans devoir toujours traîner avec lui sa bible culinaire.

Dès le début de sa création, Snapguide a suscité l’intérêt : «During its first 21 months, the app has attracted 2 million monthly users and well over 1 million app installs. It’s a heartening — and potentially profitable — example of how ordinary people can publish their own work using the unique properties of web and mobile apps» [nos emphases].

La compétition de Snapguide provient de sites comme YouTube où l’on retrouve de nombreux vidéos de démonstration… qui manquent de structure et sont réalisées après coup.

« Snapguide forces users to break guides into steps and encourages them to use pictures to illustrate each step. You can also include videos, but these are capped at 1 minute and must be incorporated into Snapguide’s step-by-step flow. » […] « “It’s the only way to document something in real time that is built for that [real time] experience,” Raffel says of Snapguide. “Most documentation is done after the fact, and you don’t remember: ‘Oh ya, there’s this stupid little trick where it turns out better.’” [nos emphases]

Avec cette application Raffel, qui rêvait léger, rêve maintenant grand :

«Raffel’s ambitions are considerable.  […] Raffel and Krulewitz [son associé] spent roughly three months building a prototype before approaching investors. In June 2011 they landed a $2 million seed round, including money from Index Ventures and SV Angel. The app launched in March, 2012. […] [T]he company has raised $8 million in venture capital, for a total of $10 million. It has amassed a corpus of 50,000 to 60,000 guides, all generated by volunteers (or the occasional staffer like Raffel). Monthly users have doubled since February. And the San Francisco based company is now up to 13 employees.» [nos emphases]

La compagnie est à la recherche de compagnies développant des contenus de grande qualités qui cherchent des façons d’augmenter leur public.

Intéressant pour des enseignants qui veulent expliquer une théorie ou une technique étape par étape avec illustrations?

Sources:

Tate, Ryan, « The Next Big Thing You Missed: Teach Everything Under the Sun With Snapguides« , Wired, 17 décembre 2013.

Site de la compagnie Snapguide.

 

 

 

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