Pédagogique Tendances sociétales

Remplacer les évaluations de l’enseignement par… de l’évaluation par les pairs

Dans un billet d’opinion du Chronicle of Higher Education, le chargé de cours Spurgeon Thompson de la Fordham University fait part de son expérience européenne où l’évaluation des enseignements par les étudiants a relativement peu de poids.  Il suggère de remplacer ces dernières par des évaluations entre enseignants.  Une revue par les pairs de la formation en quelque sorte.

S’il apporte des arguments convaincants pour remettre en cause l’utilité des évaluations étudiantes…

« …[S]tudents are not customers, and professors are not service providers. American universities use the myth of consumer power to sell themselves. Few professors are fired because of student evaluations—except those who are most vulnerable, that is, adjuncts at the very lowest rungs of the academic industry.

[…] We somehow believe them, as if they are truths objectively obtained. Students once ourselves, we hunger for grades and approval. […]

I think student evaluations should be done away with. They mislead students into thinking their money gives them power. And increasingly, as evaluations move online, and in an age when students feel less constrained by social conventions, student evaluations have become more blunt, sharp-edged, and consequently more meaningless. They have become either as bland as a cheerful status update or as cruel as online bullying. »

…Il me semble qu’il idéalise un peu les bienfaits de telles évaluations par les pairs:

« Let the professionals handle quality control. Let the teachers evaluate each other, and create an environment of trust and humanity, honesty with consequences, intellectual growth, and improved institutional values. »

Si l’idée de communautés de pratiques entre enseignants a du mérite, est-ce qu’il n’est pas possible qu’un tel système mène à des conflits entre collègues?  Ce billet a généré de nombreux commentaires, dont quelques uns qui critiquent les vues de Thompson, mais peu s’inquiètent de dérives possibles…

Source: Thompson, Spurgeon, « The Unnecessary Agony of Student Evaluations », The Chronicle of Higher Education, 1er mars 2013

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Jean-Sébastien Dubé

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