Formation continue Pédagogique Point chaud / en émergence Technologique

MOOC Brigade : Des journalistes de Time Magazine sur la piste des MOOC

Des journalistes du Time Magazine se sont lancé dans une « expérience » pour mieux comprendre le fonctionnement des MOOC :

To see what all the fuss is about, a handful of TIME editors and writers are signing up for MOOCs and will be blogging about the experience in order to give readers a sense of what it’s like to take a free, massi ve online course. Editor at Large Harry McCracken, a self-described gadget nerd who writes about consumer technology for the magazine and TIME.com, is enrolling in Coursera’s Gamification course to learn how digital game elements and design techniques apply to non-game business and social problems. Brad Tuttle, who covers personal finance, travel and parenting for TIME.com, will be taking Coursera’s Introduction to Mathematical Thinking. Writer-Reporter Nate Rawlings has already started Coursera’s Intro to Sustainability course (and scored 100% on his first quiz). And photo editor Alexander Ho will learn the basics of computer programming in Udacity’s Intro to Computer Science course.

Au nombre des critiques des MOOC qu’ils rapportent d’entrée de jeu, l’évaluation par les pairs et le faible taux de complétion des cours (10 % des inscrits) reviennent à diverses reprises.

McCracken a soumis un premier article, où il commente notamment les vidéos explicatifs du professeur qui enseigne son cours sur la ludification :

« Professor [Kevin] Werbach [de la Wharton School, Université de Pennsylvanie] does most of his teaching in the form of prerecorded video lectures that students can watch on demand. In them, he sits in front of a bookshelf rather than mill about in front of a chalkboard. (If any young people are reading this, help me out: Do university lecturers use chalkboards anymore?) His talks have an informal, intimate feel, even though the content is canned, not interactive.
[…] At first, I played the lectures and kept tabs on them while doing other stuff (like my day job), as if I were listening to a TED talk. But this is a real course, with many hours of ambitious material and ongoing quizzes and homework. Paying attention isn’t optional. »

Quant à la journaliste Kayla Webley, elle s’est inscrite au cours Securing Digital Democracy de Coursera (University of Michigan).  Dans un second article, elle avoue manquer de temps pour ses travaux.  Elle constate : « …[T]aking an online course is a sizable commitment to make, especially for a class that, unlike a computer science where students learn the basics of coding, offers no tangible skill. So why are they doing it? »  Les réponses de ses collègues d’études sont aussi variées que leurs origines (Paraguay, Pakistan, Inde, Ghana, Indonésie. Irak, Maroc, Niger, Australie, Serbie, Côte d’ivoire).  Pour certains, la participation au cours répondrait à une préoccupation professionnelle du moment relative à la thématique enseignée.  Cela tendrait à confirmer l’intérêt pour des formations à la pièce, just-in-time.

Il sera intéressant de suivre leurs observations de journalistes généralistes en parallèle avec les critiques de la presse spécialisée.

Sources :

McCracken, Harry, « MOOC Brigade: Back to School, 26 Years Later »,  Time Magazine, 24 septembre 2012.
Webley, Kayla, « MOOC Brigade: Will Massive, Open Online Courses Revolutionize Higher Education? », Time Magazine, 4 septembre 2012.
Webley, Kayla, « MOOC Brigade: Who Is Taking Massive Open Online Courses, And Why? », Time Magazine, 26 septembre 2012.

Quatre outils de webconférence gratuits
Préparer le personnel enseignant à enseigner en ligne par une formation en ligne : perceptions et besoins
+ posts

À propos de l'auteur

Jean-Sébastien Dubé

Laisser un commentaire