Compétitive Pédagogique Technologique

Le LOOC, un anti-MOOC… à petite échelle

Suggérés par plusieurs sommaires d’information que je consulte, mais aussi par mes collègues Marc et Sonia, cet article de Steve Kolowich du Inside Higher Ed, le 6 septembre 2012, où il est question de la University of Maine at Presque Isle (UMPI) qui expérimente avec des cours à distance plus conviviaux que les MOOC (de 2 à 7 étudiants en ligne qui s’ajoutent à la quinzaine d’étudiants en présentiel), mais qui sont toujours ouverts et gratuits.

“…[W]hile they know the “LOOCs” [Little Open Online Classes] will never be a cash cow or a disruptive force in higher education, they hope the program might at least help Presque Isle recruit enough students to keep things on an even keel.

“We can’t compete with Stanford and the MOOCs” on scale and prestige, says Ray Rice, the coordinator of the OpenU project. But what Presque Isle can offer, says Rice, is a sort of anti-MOOC experience for non-paying students: one that is identical in nearly every way to that of tuition-paying students who are enrolled at the university. “In fact, the OpenU students will learn side-by-side, virtually speaking, with Presque Isle students who are taking the courses for credit.” [mon emphase]

““Students are not paying, but they are getting the full experience,” says Sonntag. “If they want to write every paper and take every test, our faculty members have agreed to give them feedback.””

L’évaluation étant essentiellement la même que pour les cours réguliers, les étudiants peuvent s’inscrire “officiellement” avant la date butoire – et payer les frais de scolarité – ou faire valoir les crédits a posteriori par le programme de reconnaissance des acquis de l’université.  Les LOOC servent essentiellement de “période d’essai gratuite” pour qui se demande encore si le retour aux études est une bonne idée.

“That is where the strategic side of university’s OpenU agenda kicks in. “If in fact there truly is this large amount of people out there who would like to come back but who are scared, timid, unsure of themselves,” then a free trial becomes a persuasive recruiting tool, says Sonntag. And if they like it, “Well, sure, pay your money and go forward,” he says.”

Avec la dépêche de Catherine sur les collèges traditionnels qui cherchent leurs atouts distinctifs pour se repositionner face aux MOOC, il appert que tous pressentent l’impact de cette formule sur la formation supérieure.

Source : Kolowich, Steve, “MOOC’s Little Brother“, Inside Higher Ed, 6 septembre 2012.

La «flipped classroom» prend racine
Citelighter: l'alternative à Pinterest pour la recherche?

Jean-Sébastien Dubé