Pédagogique

Une nouvelle publication scientifique présente des plans de cours revus par les pairs

Cette nouvelle revue savante s’intitule simplement Syllabus.  Ses intentions ont le mérite d’être claires : « College professors should take their teaching as seriously as scholarship, and many do. This new peer-reviewed journal will provide feedback and encouragement to college instructors, and recognize their work as a legitimate form of scholarship. When we think seriously about teaching, our students benefit. »

Alexander M. Sidorkin, doyen du School of Education and Human Development au Rhode Island College, est l’éditeur de la revue.  Pour lui, l’amélioration des plans de cours passe par la revue par les pairs à l’aveugle (qu’il considère imparfaite mais objective). Il croit qu’elle amène de petits changements pédagogiques qui peuvent avoir de grands impacts. « A syllabus, he said in an interview, is the one document related to teaching that everyone can recognize, and it offers the clearest evidence of a professor’s efforts to plan and prepare for a course. But its real significance reveals something even deeper. “It’s the thinking that goes with it that’s important,” he said. »

Publier des plans de cours qui ne sont pas des documents destinés à l’être peut faire sourciller, surtout lorsque l’on intègre les modifications proposées par les relecteurs.  Des questions d’originalité se posent aussi (on s’inspire souvent du plan de cours d’un autre, de la description institutionnelle, etc.)  Des mini-essais ou des notes accompagnent ainsi certains des plans de cours pour rendre explicite la réflexion qui mène au document finale.  Mais, pour Sidorkin, le malaise est plus profond :

« It is not yet common to be a rigorous critic of each other’s teaching. We are faced with the longterm prospect of changing the culture of higher education. And those kinds of change are some of the  most difficult. In my dream in some distant future, university schedules will make a distinction between  a regular course and a peer-reviewed one. Let’s say there will be a little asterisk. And all will know this  must be a better course. » (Sidorkin, 2012)

Les exemples présentés dans le premier numéro permettent déjà de constater une variété de pratiques :

• « While some syllabi provide a straightforward outline of what material will be covered throughout the term, others include a précis of each week’s reading, along with essay or discussion questions to which the students must respond. »
  • « Some make explicit the study habits that will lead to a good grade: “Study and prepare approximately 10 hours per week outside of class” »
  • « Others offer learning goals and grading rubrics. »
  • « Nearly all stake out expectations for classroom behavior. » (ex: règles sur l’utilisation du cellulaire en classe)
  • « Some samples reflect unusual approaches to teaching. »

On donne deux autres ressources d’intérêt pour qui veut consulter des banques de syllabus :

• « The American Anthropological Association has amassed examples of syllabi on its Web site. »
  • « Carleton College runs the Science Education Resource Center, which aggregates syllabi. »

Sources :

Barrett, Dan, « A New Journal Brings Peer Review to the College Syllabus », The Chronicle of Higher Education, 19 juin 2012.

Sidorkin, Alexander M., « Syllabus, The Genre », Syllabus, no.1, vol.1, 2012, 4 p. [document PDF]

Une place de choix faite à l'enseignement supérieur au prochain salon Educatec-Educatice
Un premier MOOC francophone à l'automne 2012: partenariat France-Canada

Jean-Sébastien Dubé