Six types de formation hybride

Je suis assez allergique face à cette mode de synthèse d’information qu’on appelle les infographiques (infographics).  Souvent trop chargées, j’ai peine à m’y retrouver. Edudemic vient d’en annoncer une nouvelle sur la formation hybride.  À travers beaucoup d’autres infos intéressantes (définition, statistiques, exemples), on trouve cette catégorisation préliminaire de la formation hybride qui m’apparaît intéressante parce qu’elle montre une diversité de modèles variant selon les rôles des enseignants, les locaux utilisés, les méthodes de transmission, etc.  Les modèles sont pensés pour l’école primaire, mais me semble exportables :

  1. Face-to-face Driver : Face-to-face teachers deliver most of the curriculum. A physical teacher employs online learning in a technology lab or the back of the classroom to supplement.
  2. Rotation : Within a given course, students rotate on a fixed schedule between self-paced online learning and sitting in a classroom with a face-to-face teacher.
  3. Flex : An online platform delivers most of the curriculum. Teachers provide on-site as-needed support through in-person tutoring or small group sessions.
  4. Online Lab : An online lab platform delivers the entire course, but in a brick-and-mortar location. Often, students who participate in an online lab program also take traditional courses.
  5. Self-Blend : Students choose to take remote online courses to supplement their school’s traditional curriculum.  This model of blended learning is extremely popular among high-school students.
  6. Online Driver : An online platform and teacher deliver all the curriculum. Students work remotely and face-to-face check-ins are either available or mandatory.
Source :
Heick, Terry, « 6 types of Blended Learning [Infographic] », Edudemic, 7 juin 2012
Knewton Marketing, 2012, à partir du rapport The Rise of K-12 Blended Learning par Innosight Institute et le Charter School Growth Fund.

 

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Commentaires

  1. Eric Chamberland a écrit:

    Ça peut quand même être utile pour résoudre le paradoxe du choix, mais je suis d’accord avec toi qu’il faut être prudent de ne pas laisser entendre que la formation hybride se résume à ces 6 formules.

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