Pédagogique Point chaud / en émergence Technologique

La formation à distance comme solution aux problèmes des universités américaines ?

Une collaboration spéciale à la chronique « College Inc » du Washington Post, rédigé par Clayton M. Christensen, professeur à la Harvard Business School et de Henry J. Eyring, vice-recteur au développement de la Brigham Young University-Idaho. Ils sont co-auteurs de The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the Inside Out.  C’est le bouquin qui avait inspiré le recteur Paul LeBlanc de l’Université Southern New Hampshire à investir de façcon importante le marché de la formation à distance tel que relaté ici (par Éric) et ici (par moi).

Les auteurs s’inquiètent du futur incertain des universités traditionnelles américaines en raison notamment de la baisse des subventions fédérales et régionales (états), des revenus bloqués des ménages et de l’augmentation des coûts  par étudiant.  Ils s’attaquent notamment à ce qu’ils considère une « vision savante de la connaissance » (scholarly view of knowledge) qui selon eux fait augmenter les coûts de la formation, entre autres pour les étudiants engagés dans les filières professionnelles  :

Whether we intend it or not, the university serves scholarship and scholars before students. Students at traditional universities get significant consideration, but it isn’t responding to their needs that makes these institutions expensive relative to for-profit universities and community colleges. The traditional summer break is a leading example of per-student costs being driven up by faculty preference. Another is the time and money spent in research, much of which adds little to the quality of student learning while raising its effective cost. The scholarly view of knowledge, though valuable in its realm, also creates an implicit cost to the majority of students: Because many courses and majors are designed primarily to prepare students for graduate study in the same field, students headed to professional school or directly in the workplace may finish college under-prepared.

À leurs yeux, la solution à ces problèmes passent par l’augmentation de clientèle à faible coût que permet la formation à distance :

Technology and innovation make it possible to grow our way out of financial trouble and organizational resistance to change. In the purely brick-and-mortar, scholarship-driven university model, growing the student body means growing the operating deficit (absent unconscionably large class sizes). However, online learning allows for profitable growth. The financial surplus generated is just one benefit. The other is the growth of the student body, which decreases the need to cut under-enrolled programs and allows others to expand. Growth, with its prospect of new opportunities, fosters openness to innovation and change.

Nonobstant le fait que la mise en ligne de riches formations professionnalisantes de qualité puissent difficilement se faire à faible coût, l’argument repose sur une prémisse qui me semble fragile : « Young people will always want to go to college. Notwithstanding the power of online learning and social networking, campuses will continue to attract students as unique academic and social gathering places. (To be reminded of this truth, remember how excited we were to get out of the house at age 18 and how deeply interpersonal our most profound college learning experiences were.)… »

Considérant la vitalité des mouvements qui cherchent des alternatives à l’éducation traditionnelle, je resterais prudent.

Source :
Christensen, Clayton M. et Eyring, Henry J., « Guest Post : Eight thoughts on higher education in 2012 », Washington Post, 23 décembre 2012

Les 10 plus importantes nouvelles « technologies et éducation » de 2011, selon eCampus News
L'orientation des TIC en 2012 vue par un sondage canadien
+ posts

À propos de l'auteur

Jean-Sébastien Dubé

Laisser un commentaire